W miarę wycofywania się pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym, ładowanie samochodu elektrycznego w domu będzie miało coraz większe znaczenie. David Hilton wyjaśnia, co musisz wiedzieć o instalacji dedykowanego Chargepoint.
Samochody elektryczne są tutaj, by zostać. Wiele z nich zmieniło się już przy zakupie nowego pojazdu i wydaje się, że intencją rządu jest, abyśmy wszyscy zmienili się w najbliższej przyszłości. Oznacza to, że wyposażenie naszych domów tak, aby były one w stanie naładować samochód elektryczny, jest najważniejsze.
Strategia "Droga do zera", która została opublikowana w lipcu 2018 r., określa mapę drogową mającą na celu zakończenie sprzedaży nowych konwencjonalnych samochodów osobowych i furgonetek na benzynę i olej napędowy do 2040 r., wraz z pewnymi środkami, które pomogą nam się tam dostać. Środki te obejmują nacisk na punkty ładowania, które mają być zainstalowane w nowo wybudowanych domach, w stosownych przypadkach.
Rząd stwierdził jednak później, że do 2035 r. wprowadzi zakaz sprzedaży nowych pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym, który obejmie również pojazdy hybrydowe. W związku z tym możemy potrzebować, aby nasze domy były ustawione do ładowania samochodu elektrycznego szybciej niż początkowo przewidywano.
W niniejszym przewodniku wyjaśnione zostanie wszystko na temat ładowania samochodu elektrycznego w domu, w tym jak najlepiej wykorzystać dostępne obecnie dotacje.
Wybór samochodu elektrycznego
Pod wieloma względami, samochody elektryczne nie różnią się od innych samochodów pod względem estetycznym i sposobu użytkowania. Niektóre z nich stały się nawet aspiracyjne i kultowe, w tym luksusowe SUV-y i eleganckie pojazdy sportowe.
Obecnie dostępna jest dotacja w wysokości 3.500 funtów na nowe, kwalifikujące się do niej niskoemisyjne samochody. Dotacja dla samochodów podłączanych do sieci jest finansowana tylko do kwietnia 2020 roku i nie jest jasne, co stanie się później. Rozsądnie byłoby sprawdzić najnowsze informacje przed założeniem, że skorzystają Państwo z tej dotacji.
(Firmy mogą również skorzystać z dotacji dla furgonetek typu "plug-in", która pokrywa 20% kosztów nowego pojazdu do maksymalnej wysokości 8 000 funtów, ale pojazd musi emitować mniej niż 75 g CO2/km i może przejechać co najmniej 10 mil przy zerowej emisji).
Przy zakupie samochodu elektrycznego, masz dwie główne opcje:
- Czysty samochód elektryczny, który posiada tylko silnik elektryczny. Największą wadą pojazdów z napędem wyłącznie elektrycznym jest obecnie zasięg ładowania - większość samochodów elektrycznych może pokonać średnio tylko około 150 - 200 mil na jednym ładowaniu. Wraz z poprawą stanu akumulatorów zwiększa się również zakres ich ładowania.
- Hybrydowy ma silnik akumulatorowy i inny silnik; ten ostatni jest obecnie silnikiem benzynowym lub (rzadziej) wysokoprężnym. Gdy jesteśmy w drodze, czas ładowania może być przeszkodą w dłuższych podróżach, co doprowadziło do zwiększonego wykorzystania pojazdów hybrydowych.
W przypadku samochodów hybrydowych należy pamiętać, że czasami silnik benzynowy może być jedynie generatorem i służyć jako ładowarka akumulatorów, a nie jako silnik do napędu bezpośredniego. Na drugim końcu skali hybrydowej, silnik elektryczny może być drugorzędny w stosunku do silnika benzynowego i nie ma możliwości ładowania przez wtyczkę.
Tak czy inaczej, ważne jest, aby ustalić, na jakim etapie silnik benzynowy będzie kopnął w momencie zakupu, aby można było zmaksymalizować wydajność zgodnie z wzorcami użytkowania.
Możemy również zaobserwować wprowadzenie pojazdów elektrycznych / wodorowych hybrydowych. Pojazdy z napędem wodorowym są w pełni napędzane przez akumulator, ale wodorowe ogniwo paliwowe ładuje akumulator.
Pojazdy te są nieco mniej wydajne niż samochody z napędem wyłącznie elektrycznym, ponieważ do przetworzenia wodoru w energię potrzebna jest energia, ale korzyścią jest to, że tankowanie jest znacznie szybsze, co może być atrakcyjne dla osób podróżujących na duże odległości oraz pojazdów handlowych i towarowych.
Co się dzieje podczas ładowania samochodu elektrycznego w domu?
Kiedy dokonamy tego przełącznika, większość z nas będzie ładować samochód elektryczny w domu - a to ma wpływ na projekt samodzielnego budowania lub rozbudowy/modelowania.
Może się wydawać, że można po prostu podłączyć pojazd do standardowego gniazdka ściennego 13 Amp. Jest to możliwe, ale trzeba zdać sobie sprawę, że nawet przy obecnej pojemności akumulatora, trzeba by ładować pojazd przez ponad 12 do 15 godzin. W przypadku pojazdów z akumulatorami o większej pojemności czas ten może być jeszcze dłuższy.
Jakie jest najlepsze rozwiązanie w zakresie ładowania samochodu elektrycznego?
Najlepszym rozwiązaniem do ładowania samochodu elektrycznego jest dedykowany punkt ładowania, który zwykle ma minimalną pojemność 32 Amperów i wynikający z tego czas ładowania od pięciu do siedmiu godzin. Najnowsze punkty ładowania są również "inteligentne".
Mimo, że ładowarki nie zostały jeszcze znormalizowane lub nie ma jeszcze samochodu elektrycznego, warto zaplanować przynajmniej kabel do zabudowy, a nie instalować go w późniejszym terminie. W związku z tym dobrze jest zaplanować to w swoim projekcie budowlanym i uwzględnić to w instrukcji dla elektryka.
Dotacje na instalację Chargepoint w domu
System ładowania pojazdów elektrycznych w domu rekompensuje 75% kosztów instalacji punktu ładowania w domu, do maksymalnej kwoty 500 funtów.
Musisz jednak spełnić pewne kryteria, w tym:
- Musisz mieć zakupiony pojazd elektryczny po 1 października 2016 roku.
- musisz przedstawić dowód własności, dzierżawy, zostać wymieniony jako główny użytkownik kwalifikującego się pojazdu elektrycznego lub posiadać pojazd, aby zakwalifikować się do dotacji.
- Aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu, Twój punkt ładowania musi być "inteligentny".
- Musisz skorzystać z usług firmy autoryzowanej przez Office for Low Emission Vehicles w ramach Electric Vehicle Homecharge Scheme, aby zainstalować punkt ładowania.
Ostatecznie oznacza to, że autobudowniczowie i restauratorzy nie mogą czerpać korzyści, jeżeli nie posiadają już kwalifikujących się samochodów elektrycznych lub nie mają ich na zamówienie.
Punkty ładowania w miejscu pracy są również finansowane za pomocą bonów o wartości 300 funtów za pierwsze 20 punktów ładowania zainstalowanych przez pracodawcę.
Korzystanie z energii słonecznej podczas ładowania samochodu elektrycznego
Jeśli posiadasz lub planujesz zainstalować panele fotowoltaiczne (PV), sensowne jest wykorzystanie jak największej ilości energii. Oznacza to, że pojazd elektryczny może być wtedy potencjalnie ładowany przez dużą część roku prawie za darmo.
Teraz to byłoby w porządku, gdybyś trzymał swój samochód w domu w ciągu dnia. Jednak dla większości z nas, musimy korzystać z samochodu w ciągu dnia. Wówczas dopiero w nocy chcielibyśmy naładować samochód, gdy niestety nie ma energii słonecznej, z której moglibyśmy skorzystać.
Musimy również wiedzieć, ile energii faktycznie potrzebujemy na samochód. Układ PV o mocy 4kWp będzie wytwarzał około 30kWh dziennie w jasny, letni dzień. Część z nich będzie wykorzystywana w domu, a reszta nie będzie ładować więcej niż około 50 mil energii. (W mniej jasne dni dostępna energia będzie jeszcze mniejsza).
Jednym z rozwiązań jest bateria domowa. Możesz ładować akumulator w ciągu dnia i potencjalnie wykorzystać go do ładowania samochodu w nocy, korzystając z dowolnego darmowego generowania energii w ciągu dnia.
W ciągu ostatnich kilku lat akumulatory domowe poprawiły się, ale średnia pojemność akumulatora domowego wynosi około 14kWh, podczas gdy akumulator samochodowy może być wszędzie od 30kWh do 100kWh. Dlatego też stosowanie domowych akumulatorów do ładowania samochodu elektrycznego wymagałoby znacznie większej ilości akumulatorów i paneli PV niż w przypadku normalnej instalacji.
Domowe innowacje w zakresie akumulatorów
Nissan, który zainwestował ponad 4 miliardy dolarów w rozwój swoich samochodów elektrycznych i akumulatorów, zareagował na rynek systemów baterii domowych i wypuścił na rynek rozwiązanie xStorage, które jest "rozwiązaniem na baterie drugiego cyklu życia". Oznacza to, że system wykorzystuje akumulatory, które zostały już wykorzystane w samochodach marki Nissan i poddaje je recyklingowi w celu wykorzystania w domowych systemach bateryjnych.
Tesla stosuje je w swoich systemach Powerwall i Powerwall 2.
Inni producenci pojazdów elektrycznych również będą oferować tego typu rozwiązania w miarę rozwoju ich oferty samochodów elektrycznych.