Montażownica do opon to rozwiązanie, którego wybór wcale nie należy do najłatwiejszych. Składa się na niego przynajmniej kilka czynników. Do ogólnych zalicza się choćby rodzaj, markę i stan takiego urządzenia, nie można jednak zapominać także o tych czynnikach, które bezpośrednio są uzależnione od naszych potrzeb, możliwości i warunków, jakie panują w konkretnych warsztatach. Jeśli więc zbliżamy się do podjęcia tego rodzaju decyzji, powinniśmy zwracać uwagę na to, aby zakup był dobrze przemyślany. W innym przypadku trudno będzie nam mówić o inwestycji rzeczywiście opłacalnej.
Montażownice opon i ich rodzaje
Wśród wielu pytań, z jakimi musimy się zmierzyć jeszcze przed zakupem zmieniarki do opon, pytanie o jej rodzaj wydaje się szczególnie ważne. Gdy chcemy wskazać te, które są najbardziej poszukiwane, w pierwszej kolejności myślimy o profesjonalnych montażownicach opon samochodowych, rolniczych, ciężarowych i motocyklowych, bezdętkowych oraz niskoprofilowych. Gdybyśmy chcieli wskazać te modele, które obecnie występują na rynku, przeważnie mówimy o jednym z trzech.
Montażownice tradycyjne
Montażownice tradycyjne znane są z tego, że są obecnie najbardziej liczną z kategorii maszyn. Znajdują zastosowanie przede wszystkim wówczas, gdy mamy do czynienia z najpopularniejszymi oponami. Ich struktura obejmuje kolumnę ze stopką, którą, w zależności od potrzeby, można odchylać albo wstecznie, albo na bok. Łyżka i wspomniana stopka pozwalają nie tylko na montaż, ale również na demontaż ogumienia. Tradycyjna zmieniarka do kół posiada także zbijak. Jego znaczenie jest niemożliwe do przecenienia, stopki opon można bowiem przemieszczać poza ranty felg. Koła pojazdu mogą być chwytane w sposób, który jest odpowiedni w odniesieniu do materiału, z jakiego wykonane są felgi. Aluminiowe są więc chwytane za część zewnętrzną, a stalowe – za wewnętrzną. Opcjonalnie modele takie mogą posiadać także dodatkowe ramiona pozwalające na obsługę opon niskoprofilowych.
Montażownice niestandardowe
Montażownice niestandardowe z pewnością nie są kategorią oficjalnie sklasyfikowaną, można jednak mówić o niej jako o wszystkich tych urządzeniach, które z uwagi na swoją konstrukcję odbiegają od maszyn w ich tradycyjnym wydaniu. Takie rozwiązanie jest masywniejsze, można więc z powodzeniem wykorzystywać je w przypadku opon o większych gabarytach. Także budowa jest nieco bardziej zaawansowana. Możemy mówić choćby o podnośniku, który przydaje się, gdy koła mają być przenoszone na stół montażowy. Nie ma tu także konwencjonalnego zbijaka, którego funkcje są z powodzeniem pełnione przez rolki dociskowe.
Kombajny
Montażownice nazywane też kombajnami znacząco różnią się swoją budową od innych wariantów. Nie ma tu już konwencjonalnej stopki montażowej, a jej miejsce zajmuje specjalistyczny uchwyt, dzięki któremu nie ma już potrzeby korzystania z łyżek montażowych. Część kombajnów zwraca też na siebie uwagę ze względu na wysoki poziom zautomatyzowania zwiększającego dokładność urządzenia.